Elon Musk kétség kívül korunk egyik legnagyobb üzleti zsenije, első nagy dobása a PayPal volt, onnan nyergelt át az autóiparra (Tesla) és az űrkutatásra (SpaceX) és mindkettőt komoly tökösséggel taszigálja a siker felé. Viszont ritkán hallgat az ellenvéleményekre és a szakmai aggodalmakra, ezt pedig a csillagfotósok szívhatják meg. 

Már 12.000 ilyen műhold pályára állítása van beütemezve

Az USA nagyvárosai alá tervezett, autók szállítására kitalált alagútrendszerét a tech sajtó alapvetően tapsolva fogadta, de a közlekedésmérnöki, várostervezési szakemberek szerint viszont többet árt, mint használ, többen egyszerűen kivitelezhetetlen hülyeségnek nevezik. A hír tárgyául szolgáló műholdas Starlink hálózat viszont nem ennyire egyértelműen fekete és fehér, viszont komoly aggodalmakat kelt az asztrofotósok és csillagászok körében.

Az alábbi videót Marco Langbroek készítette Hollandiában:

“Láttam áthaladni egy egész Starlink vonatot a zenittől 15 fokra. A legfényesebb fényvisszaverődés magnitúdója 2-es volt, ami az összehasonlítás kedvéért 50%-al több a Szíriuszénál, ami a legfényesebb csillag az éjszakai égbolton” – Ezt már Bill Kell mondta az Alabamai Egyetem csillagász professzora.

A Starlink lényege, hogy Elon Musk szeretne szélessávú műholdas internetet eljuttatni a világ minden pontjára, ehhez pedig tízezernél is több műhold felbocsátására lesz szükség. Ez már olyan komoly mennyiség, hogy önmagában is meghaladja a jelenleg Föld körül keringő műholdak létszámát, ami 5000 környékére tehető (és ebből kevesebb, mint 2000 üzemel). Ezek pedig a Földről is látható eszközök, amikor a bolygót súroló napfény visszaverődik róluk. Így lehet észlelni az esti, éjszakai égbolton átsuhanó Nemzetközi Űrállomást is szabad szemmel.

Egy több mint tízezer műholdat magában foglaló hálózat olyan sűrű égi forgalmat jelentene, ami rontja az éjszakai égbolt szabad szemmel történő megfigyelését, az asztrofotósok fotóit pedig akár teljesen tönkre is teheti. Elon Musk a Twitteren egyébként  reagált ezekre az aggodalmakra, amik szerinte alaptalanok, de azért megvizsgálják lehetséges-e kevésbé fényvisszaverőre tervezni a műholdak külső borítását.