A Photokina évtizedek óta a világ legnagyobb és legnevesebb fotóipari expója és most a helyszínét szolgáltató Koelnmesse bejelentette, hogy határozatlan időre megszűnik. A gyászjelentésnek is beillő búcsúzásban több érthető okot is megjelöltek a szervezők, csak azt nem, hogy maga az expózás műfaja is válságban lehet.
Ha azt gondoljuk, hogy a Photokina bajai most kezdődtek a Covid-19 járvány miatt, akkor figyelmen kívül hagyjuk, hogy a szervezők már az elmúlt években is sokat variáltak a formátumon, kísérleteztek például az 1 és 2 éves periódusok közötti váltással is, ráadásul tavaly, jóval a járvány előtt már kiszállt a Nikon, Fujifilm és az Olympus is (de ennek inkább a saját pénzügyi kapacitásukhoz lehetett köze).
A 2020-as Photokina a világjárvány miatt jutott az elhalasztás sorsára, de úgy tűnik az átütemezett időpont sem tetszett a kiállítóknak. Ez kísértetiesen hasonló helyzet, mint amiről már mi is írtunk, hogy a Heidelberg kiszállt a Drupa kiálítói közül és a nagy expók helyett kisebb, lokális rendezvényekbe fekteti az addigi büdzsét. A Photokina szerint a magyarázat egyszerű: A fotóipar lejtmenetben van, kisebb részben a Covid-19 miatt elmaradó eladások, nagyobb részben pedig a mobilok előretörése miatt.
De érdemes lehet azt a kérdést is megvizsgálni, hogy a zsugorodó piac ide vagy oda, mennyire tud még korszerű lenni ez a formátum. A gyártók számára már a járvány előtt is rendelkezésére álltak azok a jelentősen olcsóbb eszközök, amelyekkel figyelmet kaphatnak a friss eszközeik és szolgáltatásaik, míg a kézrázogatós szakmai eszmecserét a Drupa szervezői éppen az online közösségi térbe igyekeznek beterelni. Ugyanakkor félő, hogy a Covid-19 sajnos akár azt is elérheti, hogy az expózás műfaja tűnik majd el, annak megreformálása helyett.