Amióta az Olympus bedobta a törölközőt a fotóiparban, azóta megy a találgatás, hogy mi lesz a Micro 4/3 sorsa hosszabb távon. A Panasonic pedig pár hónapja leszögezte: Speciálisabb területek felé fog eltolódni a hangsúly és ennek első fecskéje meg is érkezett. A most bemutatott Panasonic BGH1 egy ízig-vérig professzionális videokamera lett Micro 4/3 foglalattal.
A BGH1 ránézésre egyáltalán nem olyan, mint fényképezőgépekből kialakított videós gépek manapság: Ez egy doboz, tele a moduláris felépítést és testre szabhatóságot segítő menetes foglalatokkal, így a markolat, fogantyú, LCD képernyő oda aggatható fel rá, ahova a videós csak akarja. Emellett el lett látva temérdek csatlakozóval (SDI, TC, stb), amik egy professzionális munkakörnyezetben elengedhetetlenek és az aktív hűtés miatt a felvételi idők sincsenek limitálva.
- 10.28 megapixeles Micro 4/3 szenzor
- Dual Native ISO
- Varicam Look (V-Log L, Cinelike D2/V2)
- 13 EV dinamika (V-Log L mellett)
- AF rendszer: Panasonic S5-ből örökölt DFD (CDAF)
- Belső rögzítés: Cinema 4K 60p 4:2:0 10-bit (H.265/HEVC)
- Külső rögzítés (HDMI): Cinema 4K 60p 4:2:2 10-bit, RAW
- Full HD videó legfeljebb 240 fps sebességgel
- Akkumulátor: VBR BATT (11.800 mAh)
- Külső áramforrásról üzemeltethető
- Aktív hűtés (nincs felvételi idő limit)
- 2 x SD UHS-II kártyahely
- Csatlakozó portok: Ethernet/PoE+ GigE (1 Gbps, IP streaming), USB 3.1 Type-C, GenLock (1db BCN), TimeCode (1db BCN), SDI (1db 3G-SDI), HDMI (Type-A v2.0), Audio 3,5mm (in/out), XLR lehetőség opcionális adapterrel
A benne lévő szenzor már ismerős lehet a Panasonic GH5S-ből, ami egy 10 megapixeles, Cinema 4K formátumot támogató Micro 4/3-os példány. A GH5S a szenzor méretét alaposan meghazudtoló érzékenységre képes, így vélhetően itt sem lesz vele gond. A szenzor képes a Cinema 4K 60 fps-re is, de belső rögzítéssel (2 x USH-II kártyahelyre) 10-bit 4:2:0 a maximum, de HDMI kimeneten át már mehet a 10-bit 4:2:2 is), viszont ha elég a 30 fps, akkor mindez mehet belső kártyára is.
A Panasonic BGH1 ára 2000 dollár lesz, amihez még legalább egy kontroll monitor és mikrofon árát még érdemes hozzászámolni, de így is érződik, hogy főleg a mozizásba belekóstolni igyekvő kis pénzű filmeseknek, illetve az élő adásokat lebonyolító felhasználókra céloznak. Utóbbira a Covid-19 miatt egyre nagyobb az igény, amint egyre több sajtótájékoztató, vitaest, panelbeszélgetés, prezentáció és egyéb műsor költözik át az online térbe élő adás formájában és a broadcast mint fogalom sem a televíziótársaságok kiváltsága már.