Az idei CES expón két fontos DSLR is beleintegetett a tükörcsattogtatásra felajzott közönség arcába. A Canon EOS 1D X Mark III egyértelműen egy technológiai kuriózum a legfelső polcról, míg a Nikon D780 a tömegek megfizethetőbb, haladó Full Frame élménye lehet. Mindkettőben azonos, hogy a MILC-ektől átvett funkciókkal gazdagodtak, de valahol mégis kilóg a kötszerrel betekert lóláb.

Persze érdemes először megnézni a két újdonság specifikációit, hogy aztán értsük azt, hogy miért vált mára a DSLR technológia a fejlődés gátjává. Lehet-e velük fotózni? Igen. Lehet-e velük professzionális munkát végezni? Igen. Elégedett lehet velük egy fotós, aki beleinvesztál? Na itt van némi bökkenő és valószínűleg erre csak addig igen a válasz, amíg ki nem próbál egy profi MILC-et, amire egyébként ezeknél a gyártóknál is van már házon belül megoldás (vagy legalábbis elindultak ezen az úton).

Canon EOS 1D X Mark III 

  • 20,1 megapixeles Full Frame CMOS szenzor
  • Canon EF bajonett
  • DIGIC X és DIGIC 8 dupla processzor
  • ISO 100 – 102400 érzékenység (kiterjesztve: ISO 50 – 819200)
  • 191 mezős AF rendszer (ebből 155 kereszt szenzoros)
  • DualPixel CMOS AF élőkép üzemmódban (kivéve 50, 60p videó módban)
  • 3,2″ méretű érintésérzékeny LCD képernyő
  • Elektronikus zár (első redőnyre vagy teljes) élőkép módban
  • 16 fps sorozatsebesség folyamatos AF mellett, teljes felbontásban, RAW-ban (20 fps élőkép esetén)
  • UltraHD, DCI-4K és 5,5K videó módok (legfeljebb 50, 60p sebességgel)
  • FullHD 120 fps-ig
  • 10 bites C-Log mentés, vagy 12 bites RAW videó
  • Időjárásálló váz, 400.000 ciklusra tesztelt zárszerkezet
  • Dupla CFExpress kártyafoglalat
  • USB 3.1 Type-C, LAN, Wi-Fi, HDMI és fejhallgató kimenetek, mikrofon bemenet

Nikon D780

  • 24,5 megapixeles Full Frame BSI-CMOS szenzor
  • Nikon F bajonett
  • ISO 100 – 51200 érzékenység (kiterjesztve: ISO 50 – 102400)
  • 51 pontos AF rendszer, ebből 15 kereszt szenzoros
  • Hibrid PDAF-CDAF fókuszrendszer 273 mezővel élőkép üzemmódban
  • 3,2″ méretű érintésérzékeny LCD képernyő (fel-le dönthető)
  • Elektronikus zár (első redőnyre vagy teljes) élőkép módban
  • UltraHD videó (legfeljebb 30 fps-ig)
  • Full HD videó (legfeljebb 120 fps-ig)
  • 10-bites 4:2:2 videó HDMI kimeneten át (N-Log mentési lehetőséggel)
  • Dupla SD kártyahely
  • USB 3.1 Type-C (töltésre is), Wi-Fi, Mini HDMI és fejhallgató kimenetek, mikrofon bemenet

Ezek tök jó gépek, hol a probléma? 

Miközben a maguk nemében valóban jó gépek, de a fejlesztések között talán a legfontosabb mindkettő esetben az a képalkotó szenzoron elhelyezett hibrid fókuszrendszer (persze emellett megvan a dedikált AF szenzor is). Ez már képes lefedni akár a teljes képmezőt, mivel fázis-különbség érzékelésére is alkalmasak, így a pontosság mellett a témakövetésben is erősek, képesek akár az alany szemén tartani a fókuszt. Ezek tisztán a MILC iparban fejlesztett és azóta a Canon, valamint Nikon által saját MILC vázaikban is használt AF rendszerek, de lehetőség van teljesen elektronikus zár használatára is, amivel kiiktatható az exponálás során minden mozgó alkatrész).

Viszont a DSLR-ek anatómiai korlátokba ütköznek, ha ezeket a funkciókat nem csak a hátsó LCD képernyőn szeretnénk használni, hanem neadjisten a keresőben is. Egy MILC-nek ez nem probléma, hiszen az elektronikus keresőben ugyanolyan élőkép látható, mint a hátsó LCD-n, de egy DSLR optikai keresője ebből teljesen kimarad. Látható az EOS 1D X Mark III esetén is, hogy az optikai keresőben kapott fókuszrendszer hiába 191 pontos, ha ezek erősen a képmező közepére vannak zsúfolva.

Ez persze a fotósok többségének nem probléma, de a témakövetés mára már fejlettebb módjai (melyek túlmutatnak még a szemkövetésen is) egyszerűen kimaradnak az optikai kereső használata közben, ahogy az elektronikus zár is. Ez lehet, hogy egy fotóst 2020-ban még nem zavar, de az élő példája az erre mutatkozó igénynek, hogy bár korlátozott használhatósággal, de a két prominens DSLR gyártó is belerakja a tükrös gépeibe.

Ahogy a MILC-ek fejlődése megy előre, úgy lesz egyre nyilvánvalóbb, hogy a leghasznosabb, legmenőbb új funkciókat egy DSLR fotós már csak a hátsó LCD-t vizslatva tudja majd használni. A CES persze megmutatta idén, hogy nem kell egyelőre temetni a DSLR-eket, sőt még jó pár évig velünk lesznek és elégedett fotósokból is még komoly tömeg áll rendelkezésre, de azért a Canon EOS R és a Nikon Z rendszerek már készülnek a trónöröklésre.

Hogy kell-e ettől megijedni? Aligha. A Canon és Nikon is rákészültek arra, hogy a meglévő tükrös objektívek használata megoldott legyen az új MILC rendszereken is adapterekkel. De persze aki egy új objektív garnitúrába is beleinvesztálna, az előtt egy egész fotóiparnyi választási lehetőség tárul fel.