A fotós vitakultúrára érvényesíthető egyik legerősebb törvény, hogy a felek előbb vagy utóbb eljutnak oda, hogy a káromkodások teljes spektrumával kísérve DxO Mark adatlapokat vágjanak egymás arcába. Sokszor még az sem számít, hogy értik-e a leírtakat, a játékszabályok az autós kártyák felől jönnek: A magasabb pontszám üti a kisebbet. De miért maradnak ki ebből évek óta a Fujifilm gépet használók?

A fotós vitakultúrára érvényesíthető egyik legerősebb törvény, hogy a felek előbb vagy utóbb eljutnak oda, hogy a káromkodások teljes spektrumával kísérve DxO Mark adatlapokat vágjanak egymás arcába. Sokszor még az sem számít, hogy értik-e a leírtakat, a játékszabályok az autós kártyák felől jönnek: A magasabb pontszám üti a kisebbet. De miért maradnak ki ebből évek óta a Fujifilm gépet használók?

A Fujifilm szakított a Bayer-szűrővel

A kérdés megválaszolásához vissza kell kanyarodni egészen 1976-ig, amikor a Bryce Bayer a Kodak fejlesztőmérnökeként megalkotta azt a színszűrő elrendezést, ami a mai napig uralkodó a színes CCD és CMOS szenzorok között. A mérnökről elnevezett Bayer-szűrő meghatározott 2×2-es mintázatban tartalmaz 1 vörös, 1 kék és 2 zöld elemet (ezt persze lehet tovább bonyolítani).  Ezt egy matematikai algoritmus a RAW fájlok előhívásakor visszafejti és megszületik a színes, digitális fotó. Voltak korábban is elszakadási kísérletek a Bayer-szűrőtől, de a Fujifilm eddig ebben a legsikeresebb.

Megszületett az X-Trans szenzor

Három évvel ezelőtt az X-Pro 1 vázban mutatta be a Fujifilm az X-Trans színszűrő elrendezést és használja azóta is. Maga a CMOS szenzor ugyanaz a Sony gyártmány, mint amit megannyi más gyártó (pl: Nikon, Pentax) használ, csak az elé rakott színszűrő a Fujifilm egyedülálló fejlesztése. Ez már 6×6 pixeles blokkokban van kialakítva egy egyedi mintázatalapján, ami közelebb áll az analóg filmek véletlenszerű szemcsézettségéhez. Így a szenzor kevésbé van kitéve az olyan képi hibáknak, mint a moiré-effektus és a moirét csökkentő szűrő is elhagyható, ami jobb részletvisszaadást ígér.

A DxO Mark nem boldogul az X-Trans szenzorral

Mivel az elmúlt évtizedekben teljesen egyeduralkodó volt a Bayer-szűrő, ezért a DxO Mark is ezeknek a laboratóriumi vizsgálatára rendezkedett be. Az eddigi „nem-Bayer” próbálkozások nem sok vizet zavartak, megmaradtak technológiai érdekességnek, de a Fujifilm most tényleg felfelé ível, kezd ciki lenni, ha valaki nem boldogul vele. Kínos vagy sem, megmondta a frankót a DxO Mark: A méréseiket teljesen meg kell változtatni ahhoz, hogy az X-Trans szenzorokat is vizsgálni tudják, de ez még mindig nem oldaná meg azt, hogy a kapott eredményeket nem is biztos, hogy össze lehet mérni a Bayeres társaikkal.

Ez most problémát jelent?

Valószínűleg nem, csak azok számára, akik mindenáron ragaszkodnak a hagyományos Bayer szenzorokkal való összehasonlításhoz. Nekik egyelőre maradnak a szubjektív benyomások az egymás mellé rakott fotókkal. Eközben a RAW feldolgozók is megtanultak az X-Trans nyelvén, bár egyik-másik szoftver még lehet problémás, de a legtöbbek által használt Adobe Lightroom már régóta hozza az elvárható szintet. Igaz azonban, hogy a rendszer igazi rajongói szerint még mindig a gépen belüli RAW feldolgozás hozza a legjobb eredményt, ami talán most először becsületet adott a JPEG formátumnak.

Lásd még: Három ínycsiklandó fogás érkezett: Fujifilm X-Pro 2, X70 és X-E2s


Warning: require(/web/htdocs3/printscreenhu/home/www/wp-content/plugins/td-composer/legacy/Newsmag): failed to open stream: Success in /web/htdocs3/printscreenhu/home/www/wp-includes/comment-template.php on line 1532

Warning: require(/web/htdocs3/printscreenhu/home/www/wp-content/plugins/td-composer/legacy/Newsmag): failed to open stream: No such device in /web/htdocs3/printscreenhu/home/www/wp-includes/comment-template.php on line 1532

Fatal error: require(): Failed opening required '/web/htdocs3/printscreenhu/home/www/wp-content/plugins/td-composer/legacy/Newsmag/' (include_path='.') in /web/htdocs3/printscreenhu/home/www/wp-includes/comment-template.php on line 1532
WordPress › hiba

Súlyos hiba történt a webhelyünkön.

További információ a WordPress hibák megtalálásáról.